*****

روی (نیکلاس کیج) کلاهبرداری‌ست که از مشکلات روانی شدیدی رنج می‌برد، وقتی روی و رفیقش در حال گذاشتن کلاهی بزرگ بر سر مردی پولدارند ناگهان گذشته روی با زندگی حالش قاطی می‌شود و مجبور می‌شود برای دخترش که تا به حال او را ندیده پدری کند و ... .

Matchstick Men یکی از بهترین فیلمهاییست که تا به حال دیده‌ام و به نظر من یکی از آنهاییست که با وجود بازخورد خوب منتقدان در زمان خودش واقعا قدر ندیده. فیلم را ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۳ ساخته و برادران گریفین فیلمنامه‌ی آن را از رمانی به همین نام به قلم اریک گارسیا اقتباس کرده‌اند. داستان فیلم سه روایت موازی‌ست که شخصیت اصلی هر سه‌ی آنها روی است، روایت اول کلاهبرداری‌های روی و شریکش فرانک است که بر خلاف خواست روی کم‌کم دارد به سمت کلاه‌برداری‌های سنگین کشیده می‌شود، روایت دوم زندگی شخصی روی است که از OCD (وسواس شدید)، سندروم توره + و ترس از فضاهای باز رنج می‌برد،(باوجود تمام اینها روی یک کلاهبردار فوق‌العاده است و با کنترل مشکلات روانیش با دارو به کارش می‌رسد) و روایت سوم زندگی خانوادگی روی است که چندین سال پیش زن حامله‌ش را طلاق داده و هم‌اکنون از طریق روانپزشکش متوجه می‌شود که دختری چهارده ساله به نام انجلا (با بازی فوق‌العاده الیسون لومن که شاید با drag me to hell بشناسیدش.) دارد.

بازی نیکلاس کیج در این فیلم آنقدر خوب است که باورتان نمی‌شود این همان نیکلاس کیجی‌ست که اینروزها فیلمهای درپیتی چون گوست رایدر و درایو انگری را بازی کرده، نیکلاس کیج به قدری عالی نقش یک آدم با مشکلات روانی ذکر شده را ایفا کرده که  وبلاگ روانشناسی رویال کالج لندن تماشای فیلم را به روانشناسان و افراد مرتبط توصیه کرده و از طرفی راجر ایبرت به خاطر این نقش کیج را شایسته نامزدی اسکار می‌دانسته است. بقیه بازی‌های فیلم، خصوصا الیسون لومن هم عالی‌اند.

تماشای فیلمهایی مانند Matchstick Men که درباره‌ی یک کلاهبردار حرفه‌ای ساخته شده‌اند لذت خاصی به آدم می‌دهد، احتمالا این لذت را با فیلمهای Catch me if you can و سری اوشن تجربه کرده‌اید. داستان این فیلمها خواه ناخواه در بعضی قسمتها به خاطر ماهیت کار کلاهبردارها و نبوغشان آغشته به طنز می‌شود و از این لحاظ Matchstick Men سکانسهایی که لبخند بر لب آدم بگذارد کم ندارد، اما چیزی که این فیلم را خاص می‌کند پیچش عظیم داستان در آخر است، که حتما توصیه می‌کنم آن را ببینید. 

Matchstick Men فیلم زیباییست و مطمئنم از دیدنش پشیمان نخواهید شد، این فیلم راهش را به لیست محبوبهای من باز کرد به هر حال.

Matchstick Men (2003) on IMDb