****

سالها پیش در هنگام سلطه نوارهای ویدیو سه فیلم به نام کلبه وحشت دست به دست می شد که در بین جماعت ویدیوبین خواستار زیاد داشت. این فیلمها Evil Dead نام داشتند که سم ریمی کارگردان معروف اولین شماره آن را در سال ۱۹۸۱ ساخت و آغازگر کلیشه فیلمهای ترسناکی شد که چند جوان به کلبه‌ای در جنگل می‌روند و قتل و عام می‌شوند، البته سه فیلمی که سم ریمی ساخت را نباید با فیلمهایی که سالهای بعد با استفاده از ایده آنها ساخته شد مقایسه کرد.


Evil Dead 2013 فیلمی‌ست که حدود دو دهه بعد از آخرین Evil Dead سم ریمی ساخته شده و قرار است ادای دینی باشد بر آن، خود سم ریمی این بار فقط در نقش حامی مالی و تهیه‌کننده پروژه ظظاهر شده و ریش و قیچی را به دست کارگردان نسبتا جوان و بسیار ناشناخته‌ای به نام فید آلوارز سپرده است، آلوارز آنقدر ناشناخته است که حتی در imdb هم اطلاعات چندانی جز اینکه چهار فیلم کوتاه ساخته پیدا نمی‌شود اما با تمام گمنامی‌اش با همین یک فیلم به نظر من حداقل در سینمای وحشت پا در جای پای بزرگان گذاشته است.

Evil Dead فیلم محشریست، به شرط اینکه فقط فیلم را ببینید و نپرسید چرا و نگویید این کار غیر منطقیست، به عبارتی در فیلم غرق شوید و بگذارید تجربه‌ای تقریبا عالی از سینمای ترسناک به شما ارایه دهد. خودم به شخصه خیلی اهل فیلم ترسناک نیستم و سالهاست خیلی از آنها برای من بیشتر خنده‌دارند تا ترسناک اما Evil Dead نظرم را کلا به این سینما عوض کرد، این فیلم را حتما باید ببینید.

داستان که مشخص است، پنج جوان به کلبه‌ای در جنگل می‌روند، اینبار اما قصد آنها تفریح نیست بلکه ترک دادن اعتیاد یکی از دخترهای گروه به مواد مخدر است و این بهانه باعث می‌شود که آنها کلبه را به هیچ وجه ترک نکنند. آنها رد خونی که به زیرزمین ختم شده می‌یابند و با چندین گربه‌ی مرده، یک تیر چوبی سوخته (که در افتتاحیه فیلم قضیه‌اش را می‌بینید) و کتابی که در سیم خاردار پیچیده شده روبرو می‌شوند، کمی بعد یکی از جوانها کتاب را که کتاب مردگان نام دارد باز می‌کند و با وجود تمام هشدارهایی که روی آن نوشته شده قسمتی از کتاب را می‌[خواند و ناخواسته شیطانی را احضار می‌کند و ادامه ماجرا.

به کلیشه‌ای بودن داستان نگان نکنید، کاگردان این فیلم واقعا عالی کار کرده و فیلم پر از سکانسهایی‌ست که آنقدر دلخراش و خونبارند که موفق شدند در چن جا کاری کنند من واکنش نشان دهم، (محض اطلاعتان من کلا سر فیلمهای اسلشر و ترسناک و صحنه‌های قطع شدن دست و پا خنده‌ام می‌گیرد معمولا، ولی این فیلم واقعا خاص بود در این زمینه.) سکانس گیر کردن میا در بوته‌ها خار یا سکانسی که زبانش را با کاتر به دو نیم تقسیم می‌کند بطرز فجیعی عال از آب در‌آمده‌اند، کلا فیلم از جایی که روی غلطک می‌افتد تا آخر لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارد.

کار بزرگی که آلوارز به نظر من باید به خاطر آن ستایش شود این است که کل فیلم را با ته‌رنگ آبی و سبز رنگ نکرده تا حس فیلم ترسناک بودن به وجود آورد.(به غیر از چند سکانس محدود البته) این مساله رنگ کردن فیلم از نشانه‌های فیلمهای درپیت است بطور کلی. اگر تجربه‌ای خوب از Evil Dead می‌خواهید صفحه لپتاپ یا کامپیوتر یا تبلتتان را بیخیال شوید، صبر کنید که شب شود، برقها را خاموش کنید و فیلم را دورهمی با دوستان پای تلویزیون ببیند، باور کنید پشیمان نمی‌شوید.

imdb