*****

جان مرداک ناگهان در وان حمام اتاقی در یک هتل به هوش می‌آید، گیج است و تمام حافظه‌اش را از دست داده است، جسد زنی را غرق در خون در اتاق می‌یابد، ناگهان تلفن زنگ می‌خورد و شخصی به نام دکتر شربر که بسیار نگران و مضطرب به نظر می‌رسد از او می‌خواهد که سریعا فرار کند،زیرا عده‌ای به دنبال اویند. ناگهان سه غریبه وارد راهروی هتل می‌شوند که پالتوهای مشکی و چهره‌ی سرد و بی‌مویشان آنها را از انسانهای عادی جدا می‌کند، جان از دست آنان فرار می‌کند و خود را در شهری تاریک می‌یابد، شهری مملو از بیگانگان که حقیقت در آن آن چیزی نیست که به نظر می‌آید.

شهر تاریک از هر نظر فیلم زیباییست، چه از لحاظ داستان، چه از لحاظ طراحی صحنه‌ (که به طرز وسواسگونه‌ای عالی انجام شد) و حتی از لحاظ جلوه‌های ویژه که باوجود اینکه در سال ۱۹۹۸ ساخته شد‌اند باز هم جلوه‌ی خودشان را حفظ کرده‌اند. الکس پرویاس کارگردان و نویسنده‌ی فیلم به زیبایی دو سبک نوآر و علمی‌تخیلی را با هم ترکیب کرده تا یکی از بهترین فیلمهایی که در عمرم دیده‌ام و یکی از خاصترین تجربیات بصری سینما را به وجود آورد. شهر تاریک درباره‌ی حقیقت انسان است، و این که چه چیزی ما را تبدیل به انسان می‌کند، تبدیل به موجودی که می‌تواند عاطفه داشته باشد، عشق بورزد، یا حتی در تاریکی‌ها فرو رود تا جایی که انسان دیگری را به قتل برساند. 

روفوس سوِل نقش اصلی فیلم کاراکتر جان مرداک را خوب از آب درآورده اما به نظر من بهترین بازی فیلم متعلق به کیفر ساترلند سریال ۲۴ در نقش دکتر شربر است، که واقعا یک سر و گردن از نقشهایی که اخیرا بازی کرده بهتر است. جنیفر کانلی هم جزء بازیگران اصلی این فیلم است و جنیفر کانلی دوستان نباید این فیلم را از دست بدهند. شهر تاریک می‌تواند یکی از بهترین فیلمهایی باشدکه در عمرتان دیده‌اید، این یکی را از من قبول کنید.

فیلم در imdb