قبلا در پستی درباره‌ی اینکه چطور یک آرشیو فیلم زیبا و تر و تمیز داشته باشیم صحبت کرده بودم، (گرچه خودم موفق نشدم)، چند وقت پیش تصمیم گرفتم فایلهای موسیقی‌ام را مرتب کنم و این بار بعد از صرف سه روز وقت، موفق شدم. این دفعه ساز و کاری برای اضافه کردن موسیقی‌های جدیدم دارم که بسیار راحت است و همین به مرتب ماندن آرشیوم در سالهای آینده کمک می‌کند. اصولا داشتن یک آرشیو موسیقی مرتب فواید زیادی دارد، اول اینکه باعث می‌شود آهنگها به درستی در لست اف‌ام اسکرابل شوند، دوم اینکه می‌توانید پزش را بدهید، سوم اینکه در هنگام آهنگ گوش دادن جای یک طرح که یک ادمین سایت با paint درست کرده و آدرس سایتش را دویست بار در آن نوشته کاور اصلی آلبوم را می‌بینید. البته باید این هشدار را بدهم که اگر آرشیوتان به شدت بهم ریخته است این کار به خیلی طول خواهد کشید و برای درست کردن آرشیو نیاز به یک اینترنت آزاد دارید. خوب حالا برویم سراغ مراحل کار.
۱_ مرتب کردن فایلها
این مرحله از همه ساده‌تر است، یک پوشه در یک درایو که جای خالی به اندازه کافی دارد درست کنید و نامی مانند My Music Library یا Music یا هر چه دلتان خواست روی آن بگذراید، سپس هر چه فایل موسیقی روی هاردتان دارید در این پوشه بریزید، همین که تا حد امکان آهنگهای  یک آلبوم داخل یک پوشه باشند کافیست و لازم نیست پوشه‌بندی‌هایی برای ژانرهای مختلف موسیقی درست کنید، خود نرم‌افزار در لایبرری‌ای که در مرحله بعد می‌سازد این کار را انجام می‌دهد.
۲_ انتخاب نرم‌افزار مناسب
برای این مرحله شما به یک نرم‌افزار احتیاج دارید که دو تا قابلیت داشته باشد، یکی Auto tag و دیگری دارا بودن Library، موزیک دوستان شاید هم این الان نام winamp در ذهنشان در حال درخشیدن باشد اما با وجود auto tag قوی‌اش که حتی از آهنگهای فارسی هم پشتیبانی می‌کند و کیفیت خوب و قدمتش winamp در حال حاضر که این پست را می‌نویسم گزینه خوبی نیست، پروژه وینامپ مدتی‌است که کنسل شده و آخرین ورژن آن ۵.۷ تا جاییکه من می‌دانم هنوز در بتاست، و معلوم نیست که توسعه آن در آینده از سر گرفته شود یا نه به همین خاطر ممکن است در آینده وینامپ دیگر روی کامپیوترتان اجرا نشود. من برای این مرحله اول از نرم‌افزار مدیامانکی استفاده می‌کردم که می‌توانید نسخه رایگان آن را از اینجا دانلود کنید، این نرم‌افزار تمام امکانات وینامپ را دارد ولی نسخه رایگان آن محدود است و باید نسخه طلاییش را بخرید، اینترفیسش هم زیاد جالب نیست اما به هر حال توانستم ۹۹ درصد آرشیوم را با آن مرتب کنم و برای آهنگهای خارجی خیلی خوب جواب می‌دهد. بعد از آن با نرم‌افزار رایگان MusicBee آشنا شدم که تمام امکانات مدنظرم را داشت و الان از آن بسیار راضیم.
۳_مرتب کردن آهنگها 
هر کدام از نرم‌افزارها را که انتخاب کنید روند این مرحله یکسان است، باید پوشه آرشیوی که در مرحله اول ساختید را به نرم‌افزار بدهید تا اسکن کند و از آن یک لایبرری بسازد، این کار را با رفتن به منوی Files و انتخاب گزینه add files/ rescan در MusicBee یا Add/rescan files to the library می‌توانید انجام دهید، هر دو نرم‌افزار دکمه Insert را به عنوان میانبر برای اینکار دارند. سپس باید روی هر آهنگی که تگهای آن مشکل دار به نظر می‌رسد یا آلبوم کاور آن اشتباه است کلیک راست کنید و با گزینه‌های auto tag from web یا ادیت آن را درست کنید. اگر نگاهی به لیست آلبومها، ژآنرهای موسیقی و هنرمندان در لیست مورد نظر بیاندازید احتمالا تعداد زیادی آدرس سایت دانلود موزیک می‌بینید که به خاطر دستکاری تگها توسط ادمین سایتها آنجا ضاهر شده‌اند، با کلیک بر روی آنها به راحتی می‌توانید آهنگهای مشکل‌دار را پیدا کنید و اصلاحشان کنید. برای آرشیو کوچک ۱۳ گیگی من این کار ۳ روز طول کشید. برای بعضی از آهنگها، مخصوصا فارسیها، باید خودتان زحمت دانلود کاور و ادیت کردن تگها به صورت دستی را بکشید که البته خیلی کار سختی نیست.
اگر این مراحل را با حوصله انجام بدهید بعد از کمی تلاش یک آرشیو موسیقی عالی خواهید داشت، و از طرف دیگر وقتی آهنگهای جدید دانلود می‌کند خیلی ساده با کپی کردن آنها در پوشه‌ی مرحله‌ی اول و انتخاب گزینه add files / rescan می‌توانید آنها را به آرشیو اضافه کنید و درست کردن تگهای آنها هم احتمالا ساده خواهد بود.

نرم‌افزارهایی که من استفاده می‌کنم:
من برای موسیقی گوش دادن این روزها نرم‌افزار MusicBee را به تمام پخش‌کننده‌های موسیقی دیگر ترجیح می‌دهم و دلیل آن هم رابط کاربری عالی آن است. این نرم‌افزار رایگان ( که می‌توانید از اینجا در یافتش کنید) به خوبی با last fm یکپارچه شده و نیازی به نرم‌افزار مزخرف اسکرابلر با آن پیغامهای آپدیت روی اعصابش ندارد، وینمپ و مدیامانکی برای مثال  تا این حد با last fm یکپارچه نیستند، skin های خوبی هم برای این نرم‌افزار درست شده و پلاگینهای جالبی برای آن پیدا می‌شود.
تصویری از اینترفیس نرم‌افزار MusicBee

نرم‌افزار MusicBee دو حالت جداگانه به نامهای cinematic view و compact view هم دارد که در این حالتها با وصل شدن به اینترنت مشخصات خواننده و عکسهای او را به نمایش می‌گذارد. در کنار این نرم‌افزار من از نرم‌افزار جالب و کم‌حجم minilyrics هم استفاده می‌کنم که با وصل شدن به اینترنت، متن آهنگ را به صورت هماهنگ شده با آهنگ نمایش می‌دهد، تا جایی که من دیدم این نرم‌افزار متن ۹۹ درصد آهنگهای انگلیسی و اندکی از آهنگهای فارسی را می‌آورد، این متنها را کاربران هماهنگ کرده‌اند و شما هم می‌توانید با هماهنگ کردن آهنگهایی که متنشان در دیتابیس نرم‌افزار وجود ندارد به کاربران دیگر کمک کنید. این کار با ابزار Lyric editor داخل نرم‌افزار به راحتی و با چند کلیک قابل انجام است. این نرم‌افزار امکان تغییر فونت را هم به کاربر می‌دهد. در عکس زیر می‌توانید این نرم‌افزار را در کنار حالت compact میوزیک‌بی ببینید. minilyrics از اکثر پخش‌کننده‌های موسیقی معروف پشتیبانی‌ می‌کند و همزمان با آنها اجرا می‌شود. این نرم‌افزار رایگان را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.