****

بیلیان (اورلاندو بلوم) پسر گادفری (لیام نیسون) به همراه پدرش به اورشلیم مسافرت می‌کند به امید اینکه راه رستگاری خود و همسر خودکشی کرده‌اش را در سرزمین مقدس بیابد، به جای آن در جنگهای صلیبی قرن ۱۲ گرفتار می‌شود و خود را مسئول دفاع از اورشلیم و مردم آن می‌بیند.

ریدلی اسکات در گلادیاتور حماسه‌ای تاریخی به ما نشان داد که میخکوبمان کرد، در پادشاهی بهشت به نظر من اسکات حتی بهتر از گلادیاتور عمل کرده و یکی از بهترین فیلمهای تاریخی سینما را ساخته راجر ایبرت در باره این فیلم می‌گوید " پادشاهی بهشت بهتر از گلادیاتور است، عمیقتر و فکر شده‌تر است و بیشتر به انگیزه‌های انسان می‌پرداد تا نبرد." اسکات در پادشاهی بهشت تقریبا بی‌طرفانه و صادقانه به موضوع نگریسته و از این لحاظ خیلی ایراد خاصی به او وارد نیست.

اورلاندو بلوم به عنوان نقش اول فیلم خوب است، اوا گرین با آن قیافه خاصش (بخوانید creepy) خیلی خوب زوج عاشق فیلم با بلوم را تشکیل داده و لیام نیسون هم نقش کوتاهش را عالی بازی کرده. نکته جالب فیلم بازی ادوارد نورتون به عنوان شاه بالدوین جذامی که همیشه ماسک به صورت می‌زده است که تا پایان فیلم متوجه آن نشده بودم، در کل ریدلی اسکات خیلی خوب از بازیگران این فیلم بازی گرفته، ای کاش نصف این بازی را از بازیگران رابین هودش در سال ۲۰۱۰ گرفته بود.

پادشاهی بهشت فیلم فوق‌العده‌ایست، کمی زمان آن طولانی‌ست ولی ریتمش آنقدر خوب است که خسته‌تان نمی‌کند اما به هر حال وقتی به سراغش بروید که وقت آزاد دارید تا بتوانید فیلم را یکسره تماشا کنید. پادشاهی بهشت نگاه جالبی به مذهب دارد، بیلیان که برای رستگاری و پیدا کردن حقیقت دین به بیت‌المقدس آمده با دیدن تعصبات بیهوده مسیحیان از طرفی و رفتارهای جوانمردانه مسلمانان از طرف دیگر دچار تضادی درونی می‌شود و فیلم نشان نمی‌دهد آخر بیلیان به چه چیز ایمان آورد. دیالوگ فوق‌العاده‌ای که در آخر فیلم بین بیلیان و صلاح‌الدین رد و بدل می‌شود به نظر من جالبترین و خفنترین چیز این فیلم است که باید خودتان بشنوید. 

اگر گلادیتاور را دوست داشتید و با فیلمهای حماسی تاریخی ارتباط برقرار می‌کنید این فیلم را از دست ندید، از خیلی فیلمهای دیگر مثل تروی و الکساندر یک سر و گردن بهتر است.

IMDB