Baarìa

****


باریا (تلفظ محلی نام روستای باگریا در سیسیل) داستان روستایی به همین نام است که توسط جوزپه تورناتوره که زاده‌ی آن جاست روایت می‌شود.

جوزپه تورناتوره از بهترین قصه‌گوهای سینماست، فیلمهای او آنقدر داستان عمیقی دارند که هنگام تماشا آدم را در خود غرق می‌کنند. با آنکه محوریت فیلم Baarìa روی زندگی شخصی و سیاسی پپینو توره‌نوا به عنوان شخصیت اصلی می‌گردد، اما تورناتوره در واقع زندگی او را بهانه کرده تا بتواند چند دهه داستان یک روستا را و تاثیراتی که رویدادهای سیاسی و تاریخی دهه‌های گذشته مانند ظهور فاشیسم، جنگ جهانی و در نهایت ظهور کمونیسم و سوسیالیم روی زندگی مردم روستا گذاشت را بیان کند. تورناتوره با این کار در واقع آیینه‌ی تمام‌نمایی از چند‌ دهه تاریخ معاصر ایتالیا به نمایش می‌گذارد، البته بدون تمرکز روی خشونت و سیاه‌نمایی.

Baarìa از لحاظ بصری فوق‌العاده است. فیلم در دو کشور ایتالیا و تونس فیلمبرداری شده و تورناتوره برای دهه‌های ابتدایی داستان، روستا را تقریبا بطور کامل در تونس بازسازی کرده‌است، به همین دلیل فضاسازی و دکور فیلم بسیار عالی و باورپذیر است و با پیشرفت داستان و گذر زمان می‌توانید پیشرفت روستای باریا را هم به عینه ببینید. خیلی‌های عقیده دارند داستان Baarìa  عمق داستان دیگر فیلمهای تورناتوره را ندارد اما به شخصه از داستان فیلم لذت بردم، یک جورهایی به نظر می‌رسد فیلم یک اتوبیوگرافی درباره‌ی زندگی خود تورناتوره است و دید شخصی او به مسایل کاملا در فیلم احساس می‌شود. توجه تورناتوره به جزییات هم واقعا جالب است. Baarìa  پر است از شخصیتهای فرعی بسیار جالب که  به هر کدام به خوبی پرداختخ شده‌ و همه در خدمت داستانند، مانند شخصیت بامزه‌ی دلارفروش.

بعد از دیدن فیلم و گشت و گذار در اینترنت نکته‌ای که توجه‌م را جلب کرد اجر و قرب نداشتن این فیلم به اندازه دیگر آثار تورناتوره است، فیلم در سایتهای مختلف نمره نسبتا کمی دارد و نقدهای کمی از آن روی اینترنت موجود است، به هر حال من از دیدن آن لذت بردم و تماشای آن را توصیه می‌کنم، گرچه به این نکته اذعان دارم که در حد شاهکارهایی مثل سینما پارادایزو نیست اما باز هم فیلمیست که حاضرم بارها آن را ببینم.


Baarìa (2009) on IMDb