The Tomorrow War

***

داستان: گروهی نظامی از سال ۲۰۵۱ با پیامی هولناک به زمان حال می‌آیند:  ۳۰ سال بعد، جنگی در جریان است که بشریت را به مرز نابودی برده است. تنها امید بشر، این است که سربازان و نفرات غیرنظامی از زمان حال به آینده بروند و توازن جنگ را به طرف بشریت تغییر دهند. در میان این افراد معلم دبیرستانی به نام دن فارستر نیز به آینده منتقل می‌شود تا جهان را برای دخترش نجات دهد.

 

نبرد آینده یا The Tomorrow War اولین فیلم لایو اکشن  کریس مک‌کی در مقام کارگردان است. شاید از کارهای او در سالهای گذشته انیمیشن لگو بتمن را دیده باشید. در مقام کارگردان، فیلم اون نکته خاصی ندارد و اصولا قرار هم نبوده که داشته باشد. نبرد آینده فیلمی است که مانند آن را در سالهای پیش رو بیشتر و بیشتر خواهید دید. فیلمهایی علمی تخیلی که تظاهر می‌کنند حرف جدیدی برای گفتن دارند اما صرفا ترکیبی از فیلمهای قبلی و فقط به قصد پر کردن کاتالوگ فیلمهای سرویسهای استریمینگ هستند. تقریبا هر چیزی که داستان نبرد آینده را تشکیل داده قبلا دیده‌اید. رابطه پدر و دختر هنگام سفر در زمان را در اینتراستلار نولان دیده‌اید. سفینه‌ی فضایی مدفون؟ The Thing جان کارپنتر را ببینید یا حتی قسمت اول Alien. لشکر فضایی‌ها را هم که قبلا در ده‌ها فیلم دیده‌ایم. حتی کاراکتر کریس پرت هم در این فیلم تکراری است. پدری دارد که رابطه‌ش با او خوب نیست و وقتی بزرگ شده در کنارش نبوده است، این را هم در نگهبانان کهکشان قسمت دوم دیده‌ایم. این فیلم هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد. شاید بتوان گفت نبرد آینده پاسخ استودیوها به انتقاداتی است که به خاطر ساخت دنباله‌های تکراری و بازسازی‌های فراوان و فیلم‌های غیراوریجینال این سالها به سمت آنها سرازیر شده است، اما باز هم فیلمی صددرصد غیر اصیل است.

البته نبرد آینده فیلم بدی نیست. فقط نمی‌توان به چشم یک درام علمی‌تخیلی تاثیرگذار به آن نگاه کرد، اما در عین حال اکشن قابل قبول و حداقل سرگرم‌کننده‌ای است. بازی کریس پرت و جی‌کی سیمونز هم بخشی از بار فیلم را به دوش کشیده است. نبرد آینده را می‌توان در یک دورهمی خانوادگی دید و اگر کودک و نوجوانی هم در جمع باشند احتمالا سرگرم می‌شوند. با این که فیلم قبل از کرونا ساخته شده و قرار بوده در سینما اکران شود، شباهت عجیبی به علمی‌تخیلی‌های نتفلیکس دارد و انگار از اول همانطور که گفتم برای پر کردن لیست سرویس‌های استریمینگ ساخته شده است. امتیاز این فیلم از نظر من چیزی بین ۲ و ۳ است.