***

در دنیایی که به پنج گروه اجتماعی تقسیم شده بئاتریس متوجه می‌شود که به هیچکدام از آنها تعلق ندارد و این تعلق نداشتن ممکن است به قیمت جان او تمام شود

ورد کلام همه کسانی که Divergent را دیده‌اند این است که از روی ‌Hunger games کپی شده، همین اول کار به عنوان کسی که هر دو فیلم را دیده و کتابهای هانگر گیمز را یک دور خوانده و اکنون دارد کتاب آخر سه‌گانه‌ی Divergent را می‌خواند باید بگویم این دو داستان جز این که در یک ژانر قرار دارند و شخصیت اصلیشان یک دختر نوجوان است هیچ شباهت دیگری بهم ندارند و اگر بنابر کپی بودن باشد Divergent داستان اصیلتری نسبت به Hunger Games دارد( اگر می‌خواهید بدانید چرا فیلم ژاپنی Battle Royale را ببینید). 

اگر نقدهای فیلم Divergent را بخوانید خیلی‌ها از فیلم راضی بوده‌اند و اعتقاد دارند فیلم به خوبی کتابش و حتی بسیار بهتر از آن است اما من به شخصه به شدت مخالفم، فیلم Divergent بسیار با کتابش فرق دارد ( با وجود اینکه خود نویسنده در گروه تولید فیلم بوده) و بسیاری از شخصیت‌ها و وقایع کتاب در فیلم نیامده‌اند و یا به شدت تغییر یافته‌اند. من فیلم را قبل از خواندن کتاب دیدم و داستان فیلم برایم بیش از حد طولانی و در جاهایی به شدت غیرمنطقی جلوه‌ می‌کرد اما بعد از خواندن کتاب متوجه شدم که این اتفاق به خاطر همان حذفها و تغییراتی که گفتم روی داده‌است.

شیلین وودلی بازیگر نقش اصلی فیلم با مشخصات ظاهری تریس داستان هم‌خوانی ندارد و باوجود بازی قابل قبولش این مساله احتمالا طرفداران کتاب را کمی اذیت کرده است، بقیه شخصیتها اما کمتر از این مشکل رنج می‌برند، Divergent  با وجود داشتن داستانی با ساختار منسجمتر و پیامهایی به مراتب پیچیده‌تر از هانگرگیمز، نتوانسته موفقیتی به اندازه‌ی آن داشته باشد که به نظر من بیشتر به کیفیت ساخت پایینتر فیلم باز می‌گردد، شاید هم باید صبر می‌کردند تا تماشاگران تراژدی کتنیس اوردین را فراموش کنند تا جایی برای ماجراهای تریس پرایر در ذهنشان باز شود، هر چه که بوده این فیلم برای من نهایتا یک فیلم معمولی بود اما از کتاب آن واقعا لذت بردم و این وعده را به شما می‌دهم که قسمتهای دوم و سوم این سه‌گانه داستانهایی به مراتب جذابتر و پیچیده‌تر دارند، از این رو من بیصبرانه منتظر قسمتهای بعدی فیلم می‌مانم به امید اینکه فیلمهای بهتری باشند. 

اگر مثل من عاشق سبک دیستوپیایی آمیخته با کمی اکشن هستید به هیچوجه Divergent را از دست ندهید. اگر فیلم را دیدید و لذت بردید خوشحال می‌شوم نظرتان را در پای همین پست بگذارید، اشتراک این مطلب در شبکه‌های اجتماعی من را از آن هم خوشحالتر خواهد کرد.

Divergent (2014) on IMDb