**

از همان سال پیش که خبرهای فیلم نوح آمد و مشخص شد راسل کرو قرار است نقش حضرت نوح را ایفا کند همگان بی‌صبرانه منتظر این فیلم بودند، منتظر اینکه کارگردانی بیاید و با مخلوطی از درام و کلی جلوه‌های ویژه به داستانی که همه‌ی دنیا با آن از کودکی آشنایی دارند تصویری داده شود، انتظاری که ما از همه‌ی فیلمهایی که با داستان آن کاملا آشناییم داریم. من به شخصه از همان اول فکر می‌کردم آرنوفسکی به درد ساختن این فیلم نمی‌خورد و حدس من تا حدی درست بود(مدارک حدسم هم موجود است) اولین مشکل بزرگ فیلم نوح این است که آرنوفسکی به جای یک فیلم درام تاریخی مذهبی با جلوه‌های ویژه فراوان یک فیلم اکشن فانتزی ساخته و خیلی از اعتراضات به فیلم هم از همین جا نشات می‌گیرد. نوح بیشتر شبیه بلاکباسترهای تابستانی می‌ماند تا یک فیلم با تم مذهبی تاریخی.

همه ما با داستان نوح آشنایی داریم و با وجود مقداری تفاوت در نسخه‌ای که ما مسلمانان قبول داریم و نسخه مسیحیان و یههودیان که از کتاب عهد عتیق آمده کلیت داستان این است که نوح(ع) مدتها سعی کرد قوم خودش را هدایت کند اما فقط عده‌ای اندک دعوت او را قبول کردند، سپس به او وحی شد که طوفانی در راه است و باید کشتی بسازد و از هر حیوان یک جفت داخل کشتی بگذارد و با مومنان اندک و خانواده‌اش سوار آن شود تا نجات یابد. وحی‌ای که در کتاب پیدایش از کتب عهد عتیق(منبع داستان برای یهودیان و مسیحیان) آمده آنقدر دقیق است که حتی شامل ابعاد و شکل و تعداد طبقات کشتی می‌شود اما در فیلم نوح یک سری خواب نامفهوم می‌بیند که باید بعد از کلی سفر و مشورت با پدربزرگش تازه باید بفهمد که قرار است طوفان بیاید و کشتی هم ابتکار خودش نشان داده می‌شود. به طور کلی فیلم Noah داستان حضرت نوح (ع) نیست و بیشتر برداشت شخصی آرنوفسکی از داستان است که با اصل ماجرا تفاوتهای فراوانی دارد.(گرچه به روایت یهودیان از داستان نزدیکتر است.)

نوحی که دارن آرنوفسکی تصویر کرده نه تنها به هدایت مردم نمی‌پردازد، بلکه یک گیاهخاور مردمگریز است و کوچکترین شباهتی به یک پیامبر ندارد، حتی در جاهایی از فیلم اینطور القا می‌شود که منطق گناهکاران از منطق نوح قویتر است اما از اینها بگذریم راسل کرو نقش نوحی که حضرت نوح (ع) نیست را خیلی خوب بازی کرده‌است. از طرف دیگر قیافه جنیفر کانلی و اما واتسن آنقدر زیادی خوب به نظر می‌رسد و لهجه بریتیش اما واتسن واقعا روی اعصاب است، چرا باید در یک فیلم تاریخی( البته به طور کلی می‌گویم) حتما عده‌ای از زنها با لهجه بریتیش صحبت کنند؟ این از آن کلیشه‌های واقعا مسخره هالیوود است و امیدوارم روزی دیگر نباشد.تنها بازی درخشان فیلم فکر می‌کنم بازی آنتونی هاپکینز باشد.

 لباسهای شخصیتها هم با چیزی که آدم از لباسهای انسانهای چند هزار سال پیش انتظار دارد واقعا متفاوت است، همه لباسهای کامل اندازه به همراه شلوار و چکمه به تن دارند که انگار توسط خیاطهای حرفه‌ای دوخته شده، بعد هم در عصری که انسان تازه به ابزار دست یافته سربازان زره آهنی دارند و از اسلحه گرم استفاده می‌کنند، فیلم از این اشتباهات فراوان دارد، البته نباید فراموش کرد که با یک اکشن فانتزی طرفیم تا یک دران تاریخی. از موضوعات بحث‌برانگیز فیلم فرشته‌های سقوط کرده موسوم به نگهباناند که تا اینجا تحقیقاتی که من در اینترنت کردم نشان می‌دهد که در کتابهای یهودی قدیمی وجود داشته اما نقشی در داستان طوفان نوح نداشته‌اند. آرنوفسکی با اضافه کردن آنها به داستان بعد فانتزی فیلم را به شدت افزایش دارده، به طور کلی فرشته ها در فیلم همان رباتهای فیلم ترنسفورمرزند که از سنگ ساخته شده‌اند و نه بیشتر.

Noah دارن آرنوفسکی با وجود این همه مشکلات، تحریفهای داستان فیلمی شده که نهایتا سرگرم کننده‌ است و نه بیشتر و اگر آن را ببینید احتمالا به دلیل اعتراضاتی که به فیلم شده پی خواهید برد.

Noah (2014) on IMDb