Man of Tai Chi

****

مرد جوانی به نام چن به همراه استادش در معبدی قدیمی به یادگیری سبکی رزمی و مرموز به نام تای چی می‌پردازد، قوانین استاد و سبکش به او اجازه پیروزی در مسابقات یا سواستفاده از مهارتش را نمی‌دهد اما با این حال چن در مسابقات رزمی عمومی شرکت می‌کند و به خاطر مهارت بالایش برنده می‌شود. سبک خاص چن نظر دوناکا مارک(با بازی کیانو ریوز) که یک آدم مرموز و دست‌اندرکار یک سری مسابقات رزمی غیرقانونی و وحشیانه است را به خود جلب می‌کند و ....

Man of Tai Chi از آن دست فیلمهاییست که من در کودکی نوجوانی با اشتیاق تمام به تماشای آن می‌نشستم، از همان گونه‌ای که یک مبارز رزمی‌کار جوان رودرروی تمام مشکلات می‌ایستد، از جانش می‌گذرد و در پایان در یک مبارزه نفسگیر با دشمن نهایی پیروز می‌شود و به خانه برمی‌گردد، از همان فیلمهایی که جکی چان و جت لی و خیل بازیگران رزمی‌کار دیگر بازی می‌کردند. اما این فیلمها سالهاست که به افول رفته‌اند و دیگر وجود ندارند. Man of Tai Chi خوشبختانه یک ادای دین ناراحت کننده به این سبک نیست و خوب ساخته شده‌است.

Man of Tai Chi اولین تجربه کیانو ریوز در مقام کارگردان است و اگر سختگیرانه نگاه نکنید خیلی هم بد کار نکرده و فیلم آبرومند و نسبتا خوبی تحویل داده است. نقطه قوت Man of Tai Chi صحنه‌های مبارزه آن است که به طور فوق‌العاده‌ای خوب از آب در آمده‌اند. اکثر این سکانسها پر از برداشتهای طولانی‌اند و مانند خیلی‌از فیلمهای الان از دوربین روی دست و توی چشم بازیگر و عوض شدنهای سریع و سرسام‌آور نما خبری نیست، به جای آن فیلمبردار خیلی معمولی مبارزه را نشانتان می‌دهد.

خود کیانو ریوز در فیلم یکی از بازیهای معمولی‌اش را در نقش دوناکا شخصیت منفی اصلی فیلم ارایه داده و تایگر هو چن بازیگر نقش اصلی فیلم هم بیشتر یک رزمی‌کار و بدلکار است تا بازیگر اما بازی او قابل قبول و روان است. Man of Tai Chi فیلم خوبیست اما در هنگام تماشا باید به یاد داشته باشید که این یک فیلم اکشن رزمی‌ست و قرار نیست برای نخل طلای کن و خرس نقره‌ای برلین رقابت کند، اما به هر حال در کل برای عاشقان این سبک فیلم خوبیست.

Man of Tai Chi (2013) on IMDb