***

سفر ستاره‌ای ، به درون تاریکی با افتتاحیه‌ای نفسگیر و رنگارنگ در سیاره‌ای به نام نیبیرو آغاز می‌شود، این افتتاحیه آنقدر خوب است که اجازه نمی‌دهد بقیه فیلم را نبینید، سکانسی که کاپیتان کرک از میان جنگلی قرمزرنگ در حال فرار از موجودات بومی نیبیروست و همزمان اسپاک به درون آتشفشانی فعال رفته تا آنرا خاموش کند و جلوی نابود شدن سیاره را بگیرد واقعا عالی از آب درآمده. بعد از این سکانس و اتفاقهایی که به نظرم بهتر است بدون این که بیشتر بازشان کنم خودتان در فیلم ببینید. انترپرایز به همراه خدمه‌اش به زمین باز می‌گردند درمی‌یابند که یک عامل خودی امنیت فدراسیون (ارگان حاکم بر زمین و سیاره‌های مربوطه) را تهدید می‌کند و همه را به وحشت انداخته است، برای همین کاپیتان کرک و اسپاک و خذمه انترپرایز به منطقه‌ای متروک در سیاره کرونوس می‌روند تا یک مرد که خودش به تنهایی سلاحی کشتار جمعی‌ست را دستگیر کنند ...


این قسمت مجموعه‌ی استار ترک از لحاظ کیفی خوب است، آبرامز تجربه زیادی در هردو زمینه اکشن و علمی‌تخیلی دارد و به خوبی توانسته آنها را با هم ترکیب کند و فیلمی خوب بیافریند اما از آنطرف به نظر من داستان فیلم به طرز فجیعی کلیشه‌ایست و حتی پیچش آن در پایان فیلم هم این موضوع را جبران نمی‌کند. در خصوص بازیها زاخاری کوینتو (سایلر سریال قهرمانان) فوق‌العاده است و کریس پاین هم خوب است (اما به نظر من نه به اندازه‌ای که منتقدان می‌گویند) مقام خاصترین بازی فیلم امابه بازیگر انگلیسی سریال شرلوک بندیکت کامبربچ می‌رسد، او در نقش خان واقعا عالی ظاهر شده است. سایمن پگ در کمال تعجب نمایشی معمولی ارایه داده . از نکات مثبت فیلم رابطه دوستی بین اسپاک و کاپیتان کرک است که گاها بامزه درآمده، اسپاک شخصیتی منطقی و عاری از هرگونه احساس دارد در حالی که کاپیتان کرک دارای شخصیتی خونگرم و کمی بی‌اعصاب است که تضادهایش با اسپاک رابطه‌شان را دیدنی می‌کند.

اگر مثل من طرفدار سری استارترک نیستید با این که این فیلم نسبتا خوب است به سراغش نروید، یا حداقل قبل از تماشا استارترک قبلی را ببینید، به هر حال گویا هواداران سری از فیلم راضی بوده‌اند و این نشانگر کار بزرگی‌ست که آبرامز انجام داده است ، اما به نظر من استار ترک، به درون تاریکی در زمینه جذب طرفداران جدید خیلی نمی‌تواند موفق باشد.

imdb