سالهاست وقتی فیلمهای اکشن جدید را تماشا می کنید دیگر آن لذت گذشته را به آدم نمی‌دهد، دیگر قهرمانانی که تنها که به جنگ باندهای مخدر می‌روند، یا به دنبال عزیز به گروگان گرفته شده یا انتقام یک فرد نزدیک، فقط محدود شده‌اند به جیسون استاتهام و لیام نیسون، آنها هم نهایتا اکشن‌هایی آبکی مانند فیلمهای مین استریم این روزها ارایه می‌دهند. دیگر ژان کلود ون دام با لگدهایش به هیجانمان نمی‌آورد، مل گیبسون برای پلیس بودن پیر و کند شده، آرنولد هم پیرتر از آن است که ترمیناتور یا کماندوی فیلم Predator باشد، سیلوتر استالونه هم شمایل جان رمبو را انداخته توی جوب، بروس ویلیس هم رسما به جنگ با جان مک‌لین کمر همت بسته، جکی چان هم دیگر آن آدم بامزه و فرز سالهای پیش نیست. استیون سیگال هم معلوم نیست کجاست. الان فیلمهای اکشن را موجودی لعنتی به نام تکنیک دوربین روی دست پر کرده، و کارگردانها انگار با سه‌پایه قهر کرده‌اند.خدا لعنت کند باعث و بانیش را، و لعنت به سه‌گانه بورن و کارگردانش که سینمای اکشن را به فنا داد. الان دور دور فست اند فریس با آن تعقیب و گریزهای بی‌خود و جیمز باند دانیل کریگ با آن صحنه‌های اکشن بی‌هویت است، دوره‌ای که بعضی‌ها به آن پست-اکشن می‌گویند.

از این مقدمه طولانی که بگذریم می‌رسیم به بحث اصلی، معرفی دو فیلم اکشن که برخلاف فیلمهای رایج این سالها ساخته شده‌اند. این دو فیلم داستانی تقریبا شبیه هم دارند، قهرمان‌ها وارد یک ساختمان پر از خلافکار می‌شوند، در آن گیر میافتند و بنگ، شما میهمان ساعتی آدرنالین خالص شده‌اید.

Dredd 3d

****

قاضی درد با بازی سیلوستر استالونه را به یاد دارید؟ این فیلم داستان دیگری از همان شخصیت است. در یک شهر یوتوپیایی پر از جرم و جنایت پلیسها هم پلیس‌اند، هم قاضی و هم اجراکننده حکم. وظیفه ارزیابی یک قاضی کارآموز جهش یافته ژنتیکی که توانایی ذهن‌خوانی دارد ولی در امتحانات ورودی به صورت لب مرزی رد شده به قاضی درد سپرده می‌شود. درد هم به عنوان امتحان او را به صحنه‌ی قتلی در یک برج مسکونی می‌برد که محل فعالیت یک باند مواد مخدر به رهبری زنی خطرناک به نام ماماست، این باند مخدری به نام اسلو-مو می‌سازد که واقعیت مصرف‌کننده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ...، با دستگیر شدن یکی از افراد ماما توسط درد ماما کل ساختمان را قفل می‌کند و هر کسی که دستی بر اسلحه دارد به جان درد و کارآموز جوان می‌اندازد و در نتیجه چندین دقیقه هیجان خالص منتظر هر کسی‌ست که این فیلم را ببیند، به خاطر همان یک دیالوگ قاضی درد که می‌گوید "Judgment time" این فیلم ارزش دیدن دارد، باور کنید.

Raid:Redemption

***
یورش:رستگاری فیلمیست از کارگردان آمریکایی نه چندان مشهور به نام گرت اوانز و محصول مشترک آمریکا و اندونزی‌ست. بیست پلیس به همراه فرمانده‌شان به ساختمانی پر از خلافکار که سالهاست هیچ پلیسی جرئت نزدیک  شدن ندارد یورش می‌برند تا خلافکاری مشهور که ساختمان را اداره می‌کند را دستگیر کنند اما از آنجایی که جناب رییس خیلی صادق نبوده اوضاع طبق نقشه پیش نمی‌رود و ...
یورش:رستگاری اکشن فوق‌العاده‌ای دارد اما متاسفانه در قسمت داستان کمی ضعف دارد،و فاقد بعدهای موجود در فیلم dredd 3d است، به هر حال در این وانفسای بی‌اکشنی به عنوان یک فیلم اکشن نمره قبولی را می‌گیرد و مطمئن باشید فراتر از چیزیست که با خواندن کلمه اندونزی در خط اول در ذهنتان نقش بسته، خلاصه از دست ندهید.